Zuurvee: het nut van recensies

Zuurvee: het nut van recensies

In de Zuurvee-rubriek stellen we cultuurjournalisten en -critici een vraag en verzamelen de antwoorden hieronder. De tweede vraag is altijd: "wat is de beste film/game/album/serie van het moment?", afhankelijk van het besproken medium. Stuur suggesties voor vragen of stellingen naar zuurvee@gmail.com.

De eerste vraag:

In 2005 schreef Kieron Gillen, o.a. oprichter van Rock Paper Shotgun, zijn manifest voor de veranderende (digitaliserende) gamejournalistiek. Daarin beschreef hij de onveranderde kerntaak van het recenseren, het voorlichten van consumenten, aldus:

"Reviews that don’t serve their basic consumer-informing purpose are worse than useless."

Tien jaar later hebben consumenten toegang tot de meeste games voordat ze er voor hoeven te betalen, via beta's, demo's, early access en free-to-play, of ze worden beloond om vooraf te betalen, via pre-orderen en crowdfunding. Consumenten hebben tal van mogelijkheden zichzelf te informeren alvorens te investeren, of hebben al geïnvesteerd voordat een recensie ze van gedachten zou kunnen laten veranderen.

De vraag is: Welk nut hebben recensies nog?

Nino de Vries (Power Unlimited):

Als ik kijk naar de bezoekersaantallen van PU.nl, zie ik in één oogopslag dat er nog ontiegelijk veel vraag is naar recensies. Dit zijn namelijk met grote afstand de populairste artikelen op onze website. Er wordt tegenwoordig op allerlei manieren geprobeerd om consumenten te laten betalen voor games voordat ze uit zijn, maar gezien de vraag naar recensies denk ik dat de meerderheid slim genoeg is om de reviews af te wachten. De kwaliteit van games is tegenwoordig té wisselvallig om zomaar zestig euro neer te tellen, ook als je een beta hebt gespeeld of de previews hebt gelezen. Debacles als Arkham Knight, Tony Hawk's Pro Skater 5 en Assassin’s Creed: Unity staan nog vers in het geheugen en onderstrepen het nut van reviews meer dan ooit.

Beste game van het moment: The Beginner's Guide.

Rick Otten (Freelance, IGN Benelux):

Afhankelijk van het platform, zullen je prioriteiten als criticus hierin verschillen, maar traditioneel gezien is het nut van een recensie minder eenvoudig dan Kieron deze schetst.

Volgens mij is het namelijk viervoudig. Een recensie:

• biedt inderdaad koopinformatie/advies;
  • is een rapportcijfer voor ontwikkelaars;
  • consolideert de ervaring van de speler;
  • plaatst die ervaring in een grotere, culturele context.

Voor games in het bijzonder is dit lijstje de afgelopen jaren wat opgeschud – en niet alleen door de hypecultuur die in de vraag wordt beschreven. Metacritic heeft bijvoorbeeld zowel de functie van rapportcijfer als koopadvies (deels) overgenomen. Natuurlijk brengt dit weer nieuwe problemen met zich mee: media en critici die hun cijfers op de reeds aanwezige Metascore afstemmen bijvoorbeeld, of studio’s die enkel ontwikkelaars aannemen met een ‘8+’ op hun naam. Daarbij kan enkel een cijfer natuurlijk nooit écht symbool staan voor alle informatie die in al die reviews wordt verstrekt.

Om die redenen vind ik de laatste twee punten eigenlijk interessanter – en ik hoop dat de gemiddelde lezer daar hetzelfde over denkt. Er zijn immers weinig merken die nog het archaïsche ‘product review’-format toepassen, waarin men vakjes aftikt voor (nogal arbitraire) aspecten als geluid of herspeelbaarheid. In plaats daarvan wordt er steeds meer gekeken naar wat een spel nou eigenlijk doet, wat dit bij de speler teweeg brengt, en waarom het daarin succesvol is of niet. Mocht je de toorn van de anti-Social Justice Warriors bewegingen durven trotseren, kun je de lezer zich zelfs nog laten afvragen wat dat allemaal over ons als consument zegt. Wat mij betreft is dat oneindig veel nuttiger dan het bespreken van een featurelijst.

Beste game van het moment: Disgaea 5.

Harry Hol (Scribs Pers & PR):

Zo lang mensen recensies willen lezen hebben ze nut. Lang niet iedereen zal zijn aankoopgedrag er 100% op baseren, maar dat betekent niet dat ze nutteloos zijn. Ik vermoed dat er ook een grote groep mensen is die na aankoop pas echt in de recensies duiken, om bevestiging te zoeken dat ze ‘de juiste keuze’ hebben gemaakt. Heel menselijk, maar natuurlijk onnodig. Een recensie is de mening van één persoon. Recensies zijn nooit objectief en ze hebben zoveel waarde als je er als lezer aan hecht. Een recensie is voor mij pas echt nuttig als ik de smaak van de schrijver een beetje ken en ik weet of die lijkt op die van mij. Persoonlijk heb ik dus helemaal niks aan Metacritic-cijfers, waar subjectieve meningen van al hun persoonlijkheid worden ontdaan.

Beste game van het moment: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

Over Pim van den Berg

Geen spatiefouten, maar verder ook niks.