Zes sterren voor de Google Chromecast

Zes sterren voor de Google Chromecast

Peter van Ammelrooy is weg van de Google Chromecast. In de Volkskrant gaf hij het hoogste oordeel van vijf sterren aan Googles eerste uitvoering van het apparaatje om te streamen naar de televisie, in een recensie getiteld 'Viaduct voor Video'.

Dankzij de nieuwe formule van de tweede uitvoering van de Chromecast blijft uw was nog mooier wit, dus kan de Volkskrant niet anders dan wederom vijf sterren uitkeren; de toekomstige derde editie krijgt er bij voorbaat zes. In de papieren krant draagt de recensie de nederige kop 'Bruggenbouwer'. Alleen al om de humor is het het lezen waard en Van Ammelrooys kraakheldere omschrijvingen laten weinig ruimte voor twijfel.

Van Ammelrooy vergelijkt de nieuwe Chromecast telkens positief met Apples bijna 'vijfvoudig kostende' streamingconcurrent Apple TV. (In de recensie van de eerste Chromecast was dit nog 'bijna het drievoudige'.) Na het lezen van zijn recensie is het haast ondenkbaar dat Googles concurrenten zich nog op de markt durven te vertonen met hun duurdere, minder eenvoudige apparaten.

Google heeft in de gadgetmarkt altijd een 'open' strategie gehanteerd: één van toegankelijkheid door compatibiliteit met verschillende merken en mediatypen, waar Apple met een 'gesloten ecosysteem' toegankelijkheid door betrouwbaarheid en gebruiksgemak nastreeft. Het kost wat, maar als je eenmaal alles van Apple hebt wil je nooit meer iets anders, luidt het devies. De keerzijde, merkt Van Ammelrooy op, is dat Apple zijn apparaten nog wel eens afschermt voor gebruik van concurrerende diensten, zoals de Chromecast.

De ene aanpak is in principe niet beter dan de ander. Het kostenplaatje maakt inderdaad het grootste verschil, en ik ben niet de enige met het gevoel dat Apple momenteel aanmoddert. Hun charme als underdog zijn ze enkele generaties iPhone geleden al kwijtgeraakt. Het is alleen maar moeilijker geworden hun hoge prijzen te rechtvaardigen.

Zijn hyperbool terzijde: Van Ammelrooy lijkt meer verknocht aan Googles strategie van openheid en betaalbaarheid. Google lijkt inderdaad sympathiek wanneer Apple weigert mee te gaan in Googles agressieve ruk naar 'openheid'; zolang wij vergeten dat die openheid een grotere hegemonie voor Google betekent. Typ een willekeurige term in uw browserbalk en zie op wiens zoekmachine u terechtkomt.

Googles dienstverlening is niet alleen maar edelmoedig. Net als Apple wil Google evengoed de absolute bemiddeling tussen consument en consumptie; het staat alleen toe dat u dat mogelijk op andere apparaten beleeft. (Zolang u maar de Chromecast bezit.) Apple is dan tenminste oprechter over de mate waarin ze ons willen bezitten.

Uiteindelijk is het vooral jammer dat we deze vergelijking überhaupt blijven maken. De keuze tussen Apple en Google is als de keuze tussen verdovingen voor een operatie. Het zijn twee heersers die geen miljarden schuwen om ons tot op de laatste cent en het laatste greintje aandacht uit te melken. En schande aan gebruikers van Internet Explorer.

Daarom stel ik voor: laten we de verschillen vieren. Als Van Ammelrooy de Chromecast prijst omwille van diens concurrerende potentie, laten we concurrenten dan een kans geven. Wees welkom, Raspberry Pi-bezitters en Bing-gebruikers!

Over Pim van den Berg

Geen spatiefouten, maar verder ook niks.

Utrecht https://twitter.com/bvdpim

Reacties